Biznes

Od wagonu do autobusu przyszłości, czyli historia Scanii

Scania

Gdyby ktoś obudził nas w środku nocy i kazał wymienić kilka marek ciężarówek, wśród nich z pewnością znalazłaby się Scania. Ta szwedzka marka, istniejąca od ponad stu lat, jest znana niemal na całym świecie. Dowiedz się, jak Scania rozwijała się na przestrzeni lat i jak udało się jej podbić globalny rynek.

Historia Scanii

W 1891 roku w szwedzkiej miejscowości Sӧdertälje założono fabrykę Vagnfabriksaktiebolaget (Vabis), produkującą wagony kolejowe, a później również samochody osobowe i ciężarówki. Dziewięć lat później w Malmӧ powstała Maskinfabriksaktiebolaget Scania, fabryka zajmująca się produkcją rowerów, a potem również aut osobowych i ciężarowych. W 1911, pod naporem rosnącego popytu na te maszyny, firmy z Malmӧ i Sӧdertälje połączyły się, by wspólnie kontynuować produkcję, która objęła również autobusy. Korporacja funkcjonowała pod nazwą Scania-Vabis.

W 1935 roku Scania-Vabis stała się przedstawicielem Volkswagena na terenie Szwecji – rozpoczął się proces opracowywania i wytwarzania coraz bardziej zaawansowanych technologicznie silników. Od lat 50. XX wieku firma stopniowo rozszerzała swoją działalność nie tylko na terenie Szwecji, ale również na inne kraje Europy czy Ameryki Południowej.

W roku 1969 nastąpiło kolejne połączenie korporacji. Scania-Vabis związała się ze szwedzką firmą Saab, producentem samolotów i samochodów. Powstał związek firm o nazwie Saab-Scania, który został rozwiązany w 1995 roku – Scania stała się niezależną firmą.

W roku 2000 z taśm produkcyjnych Scanii zjechał milionowy samochód ciężarowy. Siedem lat później firma przedstawiła ultranowoczesny, hybrydowy, niskopodłogowy autobus miejski. Zastosowane w nim technologie umożliwiają znaczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla – pojazd jest więc dużo bezpieczniejszy dla środowiska niż autobusy starszych typów.

Rozpoczęte w 2008 roku stopniowe przejmowanie Scanii przez Volkswagena, początkowo poprzez częściowe zarządzanie udziałami firmy, zakończyło się w roku 2014 całkowitym przejęciem szwedzkiej firmy przez niemiecki koncern. Dąży on do ujednolicenia technologii, wykorzystywanych w ciężarówkach Volkswagena, Scanii oraz MAN-a, w celu zaoszczędzenia znacznej ilości pieniędzy i zdobycia rynku samochodowego. Pomimo obiecujących perspektyw i zapewnienia niezmienionej produkcji i zatrudnienia w Scanii, wiele Szwedów uważa to wydarzenie za narodową tragedię.

Funkcjonowanie Scanii

Wśród zasad określających sposób działalności firmy zdecydowanie wyróżniają się nastawienie na ochronę środowiska naturalnego oraz etyka biznesu.

Samochody ciężarowe Scanii są projektowane w oparciu o technologie przyjazne środowisku naturalnemu, tak, by każdy etap montażu i eksploatacji umożliwiał zmniejszenie wytwarzania szkodliwych substancji. Zastosowanie nowoczesnych metod produkcji oraz alternatywnych paliw, a także odpowiednie przygotowanie kierowców pozwalają na ograniczenie negatywnego oddziaływania pojazdów na środowisko naturalne.

Scanię wyróżnia również kompetentne podejście do kooperacji z pracownikami oraz partnerami biznesowymi. Relacje pomiędzy poszczególnymi jednostkami cechuje wzajemny szacunek i profesjonalizm, co wpływa na pozytywny wizerunek firmy w społeczeństwie a także odpowiednią atmosferę pracy.

Scania w Polsce

Niemal każdego dnia możemy spotkać na polskich drogach ciężarówki Scanii. I nie bez powodu, bo polski oddział tej firmy jest jednym z lepiej rozwiniętych w tej części Europy. Sprawnie funkcjonująca sieć dealerów i serwisów zapewnia wysoką pozycję wśród liderów branży oraz pozwala na zapewnienie klientom odpowiedniej, profesjonalnej obsługi.

W 2004 roku oddział Scanii w Polsce powołał do istnienia Klub Milionerów Scania, zrzeszający użytkowników pojazdów tej marki, umożliwiający ich współpracę i wymianę doświadczeń oraz dążący do polepszania wizerunku firm wykorzystujących ciężarówki Scanii.